کارشناسان و حقوق‌دانان می‌گویند که ارسال پیامک‌های فله‌ای و تبلیغاتی بدون رضایت مشترکان، نوعی ورود به حریم خصوصی آنها محسوب شده و آنها می‌توانند نسبت به ارسال‌کنندگان پیامک در محاکم دادگستری، اقامه دعوا کنند.

پیامک

به گزارش همشهری با تداوم ارسال روزانه ده‌ها میلیون پیامک تبلیغاتی و مزاحم از سوی شرکت‌های ارسال‌کننده پیامک و عدم‌واکنش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نسبت به این مسئله به‌نظر می‌رسد آخرین مرحله رسیدگی به این موضوع، طرح شکایت در محاکم قضایی باشد. این در حالی است که دادستان به‌عنوان مدعی‌العموم تا‌کنون نسبت به ضایع‌شدن این حق عمومی که نزدیک به 70میلیون نفر از شهروندان ایرانی با آن درگیر هستند بی‌تفاوت بوده است.

در همین زمینه مهدی فقیهی، مدیرکل دفتر مطالعات ارتباطات و فناوری‌های نوین مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به ارسال پیامک‌های انبوه از سوی اپراتورها به مشترکین می‌گوید: اپراتورها باید سرویسی به مشترکان ارائه دهند که حقوق آنها را نقض نکند. به گفته فقیهی مانند خیلی از سرویس‌های ارزش افزوده تلفن همراه، مشترکین در زمینه گرفتن پیام‌های تبلیغاتی نیز باید از امکان انتخاب‌های متعدد برخوردار باشند و درصورت تمایل، این پیامک‌ها را دریافت کنند. وی می‌افزاید: مهم‌ترین مسئله‌ای که در این زمینه وجود دارد ورود به حریم خصوصی مشترکان است که توسط اپراتورها و با قرار دادن اطلاعات مشترکان در اختیار شرکت‌های تبلیغاتی صورت می‌پذیرد و این ناقض حقوق مشترکان است.

مدیرکل دفتر مطالعات ارتباطات و فناوری‌های نوین مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه می‌دهد: همانطور که اپراتورها به‌عنوان مثال برای آهنگ‌های پیشواز گزینه‌های انتخابی متعددی در اختیار کاربران قرار می‌دهند تا هر کس بتواند هر آنچه را می‌خواهد انتخاب کند و با پیامک از اپراتور مربوطه بخواهد، مطمئنا برای این مسئله هم می‌تواند به کاربر قدرت انتخاب بدهد تا درصورت رضایت وی برایش پیامک تبلیغاتی ارسال شود. به‌عبارت بهتر این هم می‌تواند به‌عنوان یک سرویس ارزش افزوده از سوی اپراتورها محسوب شود که حتما به لحاظ فنی قابل اجرا است تا مشترک، نوع پیامک اعم از خبری، ورزشی، فرهنگی، اقتصادی و تبلیغاتی را انتخاب کند و از اپراتور بخواهد در زمینه خواسته شده پیامک برایش ارسال کند. سازمان تنظیم مقررات نیز باید اپراتورها را ملزم به رعایت قوانین کند.


در بخش‌هایی که اپراتورها هزینه می‌کنند مثل سرویس‌های ارزش‌افزوده تمام این مسائل رعایت می‌شود چون منافعشان ایجاب می‌کند حق انتخاب را به مشترک بدهند ولی در این بخش چون سود کلانی در ارسال انبوه پیامک‌های تبلیغاتی عاید آنها می‌شود حقوق مشترکین نادیده گرفته و از آنها خواسته می‌شود تا دنبال حقوق خودشان باشند و از اپراتورها بخواهند برایشان پیامک‌های تبلیغاتی نفرستند.

در همین حال به بیان دکتر امیر صادقی نشاط، استاد حقوق و عضو هیأت علمی دانشکده حقوق دانشگاه تهران اگر ارسال پیامک مزاحمت محسوب شود ممنوع است. اگر ارسال پیامک با موافقت خود پیام‌گیرنده و مشترک باشد اشکالی ندارد ولی در غیر این صورت ممنوع است. وی تأکید می‌کند لازم نیست ما از فرستنده بخواهیم این نوع پیامک‌ها را که جنبه مزاحمت دارد نفرستد بلکه خود او نباید اقدام به این کار کند.

دکتر صادقی یادآوری می‌کند که فرقی ندارد که یک شخص حقیقی یا حقوقی اقدام به ارسال پیامک مزاحم کند مهم این است که بداند 1- ایجاد مزاحمت ممنوع است. 2-اگر این پیامک‌های ارسال شده مزاحمت محسوب شود ممنوع است. 3- اگر فرستنده قبلا نوعی توافق پیام‌گیرنده را داشته باشد آنچه ارسال می‌شود بلااشکال است. 4- آنهایی که می‌خواهند پیامک ارسال کنند باید رضایت دریافت‌کننده پیام را بگیرند مگر اینکه مزاحمت محسوب نشود.

وی توضیح می‌دهد: پیام‌گیرندگان تکلیف ندارند شکایت کنند تا جلوی ارسال این پیامک‌ها گرفته شود البته حق دارند شکایت کنند ولی مهم این است که ارسال‌کنندگان باید مجوز ارسال پیامک را از مشترک بگیرند البته اگر پیامک مزاحمت محسوب شود.

طاهره ساعدی

 

کد خبر 189246
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز